Şifremi Unuttum
Arama
 
Uzman

Uzman
  Hafifletici Gerçekler   Geri
   
 
Kansızlığı Önleyen BesinlerVücut fonksiyonlarının yerine getirilmesinde neredeyse hemen her yerde görev alan kan hücrelerinin eksikliği halinde, ciddi sağlık problemleri ortaya çıkabilir.

Kansızlığı Önleyen Besinler

Vücut fonksiyonlarının yerine getirilmesinde neredeyse hemen her yerde görev alan kan hücrelerinin eksikliği halinde, ciddi sağlık problemleri ortaya çıkabilir. Bunu önlemenin yolu demir yönünden zengin besinler yiyerek, dengeli beslenmektir.

Demir, vücudumuz için önemli bir mineraldir. Vücutta üretilmediği için besinler yoluyla yeterli miktarda alınması gereklidir. Demirin en önemli görevlerinden biri hemoglobin (oksijen taşıyan kırmızı kan hücreleri) yapımıdır. Bu kırmızı kan hücreleri, vücudu baştan aşağı dolaşıp oksijeni tüm hücrelere taşır. Yeterli demir olmadığında ise vücut kan hücresi yapımında zorlanır ve doku-organlar düzgün çalışmaları için gerekli olan oksijeni alamaz. Bu nedenle demir alımı, her dönemde her birey için çok büyük önem taşımaktadır.

Kandaki demir miktarı, hemoglobin ve hemotokrit değerlerinin düşük çıkmasıyla ölçülür. Demir eksikliği anemisi olan birçok kişide belirti ve işaretler hemen görülmeyebilir, çünkü vücutta ki demir depoları yavaş yavaş boşalır. Ancak halsizlik ve güçsüzlük, hızlı kalp atışları, baş dönmesi, soluk beniz, asabiyet, iştahın azalması gibi bazı belirtiler, anemi göstergesi olarak kabul edilir.

Demir, birçok besinde doğal olarak bulunmaktadır. Hayvansal kaynaklı besinlerden alınan demir, bitkisel kaynaklı besinlerden alınan demire göre daha kolay emilir.

Rahatlıkla tüketebileceğiz, demir yönünden zengin besinler:
• Kırmızı et
• Tavuk, hindi
• Ton balığı, somon
• Yumurta
• Tofu, soya fasulyesi
• Kuru baklagiller (kuru fasulye, mercimek, nohut, iç bakla, barbunya gibi)
• Yağlı tohumlar (fındık, ceviz, badem…)
• Zenginleştirilmiş tahıllar
• Taze bezelye, börülce, fasulye, yeşilbiber
• Taze meyveler (portakal, kavun, çilek, dut, muz gibi)
• Yeşil yapraklı sebzeler (maydanoz, nane, roka, ıspanak, pazı, brokoli, dereotu…)
• Pekmez, tahin
• Kuru meyveler (kuru üzüm, kuru erik, kuru incir, hurma, kuru kayısı gibi)
• Demirle zenginleştirilmiş mısır gevrekleri

Demir emiliminizi artırmak istiyorsanız, C vitamini ile birlikte tüketmeyi tercih edin. Çünkü C vitamini, demirin vücutta daha iyi kullanılmasını sağlar. Bu nedenle, C vitamini içeren meyve-sebzeleri (kuşburnu, kivi, turunçgiller, çilek, brokoli, domates, yeşil yapraklılar, biber, kavun gibi) aldığınız günlük kaloriye dâhil ettiğinizden emin olun. Örneğin emilimi artırmak için portakal suyunun içine pekmez karıştırabilir, sebzeleri et ile pişirebilir, kurubaklagil yemeklerinin yanında bol limonlu salata tercih edebilirsiniz.

Kaynak: Diyetisyen Gamze Şanlı




 
Mavi Yeşil Günlüğüme ekle Yazdır Arkadaşına Öner
Uzmanlar Ne Diyor Hafif Ye Hafif Yaşa Mavi Yeşil Sıkça Sorulan Sorular

Kullanım Koşulları Gizlilik Bildirimi Site Haritası İletişim Kampanya Katılım Koşulları
 
Ülker Logo
RSS